Los Pirineos 5-2007 / Reisverslag van Henk en Diana, John en Tineke

KLIK HIER ... om naar het fotoverslag te gaan.

Zaterdag 12-5-2007.

Vandaag zijn we om 0630 uit het regenachtige Ossendrecht vertrokken naar onze eerste stop de eerste parkeerplek na de Kennedey tunnel bij Antwerpen, waar we door John en Tineke worden opgewacht. Tot even na Parijs hebben we echt beesten weer, veel regen en harde wind. Even na Parijs word het al snel mooier weer, en we besluiten na 580 km om te gaan stoppen op de mooie camping Sologne , in Salbris. Na ons eerst aangemeld te hebben lekker koffie drinken aan het meer op de camping en zijn John en ik de omgeving gaan verkennen. Na het avond eten een mooie rondwandeling gemaakt, we zagen aan het meer nog drie beverratten, welke met wat geduld uit je hand kwamen eten, we hebben natuurlijk een foto van gemaakt, na de wandeling zijn we lekker gaan slapen.

Zondag 13-05-2007

We zijn om 0730 opgestaan en na een lekker ontbijt gaan we weer richting Dordogne naar camping Panoramic in Payrac, hier waren we om 1530 uur en we werden verwelkomt door de geluiden van de wielewaal en nachtegaal en diverse andere vogels. De zon schijnt heerlijk en het is 26 graden. Na de caravan installatie besluiten we gelijk om hier een paar dagen te blijven. Tijdens een rondwandeling op de camping zelf zie ik voor de eerste keer een mooie appelvink. Verder zien we even later de wielewalen voorbij vliegen en diverse koningpages.

Maandag 14-05-2007

Helaas is het vannacht stevig gaan regenen, en we besluiten rond 1000 uur om de boel op te breken en naar camping Pirineos in Santa Cilia te rijden. Onderweg veel regen gehad maar aan de andere kant van de tunnel werd het snel beter, we waren om 1930 op de camping, na ons aangemeld te hebben zijn we een stekje gaan zoeken, en gaan Diana en Tineke eten koken. De temperatuur is maar 8 graden nu maar gelukkig droog.

Dinsdag 15-05-2007

Vandaag staan we op met een stralende zon, en gaan samen ontbijten. Hierna besluiten we om op de huidige plek te blijven staan en helpt John ons met de tent op te zetten. Rond de klok van twee gaan we wandelen aan de overzijde van de camping, waar we het volgende te zien gaan krijgen, roodkop klauwier, grauwe klauwier, grijze gors, baard grasmus, bijeneter, havikarend, vale gier, grasmus, nachtegaal, roodborst tapuit,buizerd, winterkoning, wipneusadder, levend barende hagedis, diverse orchideeën, oranje tip, koningspage, koninginnen page. Rond 1830 waren we weer terug op de camping waar de dames lekker gaan koken voor ons we besluiten de dag af met een lekker wijntje.

Woensdag, 16-05-2007

Vandaag gaan we met de auto op pad naar, San Juan de la Pena naar het monasterio , wat helaas gesloten was. Daarna zijn we door gereden nar de voerplaats van de gieren, waar we nog diverse restanten van kadavers aantreffen. Hierna gaan we het stadje Jaca bezoeken, en lekker koffie drinken in een leuke Spaanse bar. Ook doen we gelijk wat boodschappen.

Donderdag, 17-05-2007.

We besluiten om te gaan wandelen achter de camping over een verharde pad, waar we weer diverse vogels te zien krijgen , BV roodkop klauwier, grauwe gors, wouwen, vale gieren, tapuit, grauwe klauwier, wielewaal gehoord, veld leeuwerik, bijeneters, ook zien we weer diverse orchideeën. Rond 1900 uur arriveren de andere clubleden, en worden de huisjes verdeeld. Na de installatie gaan we gezamenlijk soep eten, en in de avond gaan we nog op zoek naar de oehoe maar deze laat zich helaas niet zien., wel horen we het dwergooruiltje heel goed. Rond de klok van elven gaan we allemaal slapen.

Vrijdag, 18-05-2007

In de morgen gaan der dames eerst om boodschappen, en een kleine groep maakt een rondje achter de camping.
Na het middageten gaan we naar het klooster boven Jaca en omgeving, en naar de voederplaats van de gieren en omgeving waar we het volgende te zien krijgen, vale gier, aasgier, raaf, roodborsttapuit, zwartkop, grauwe klauwier, zwarte en rode wouw, hagedissen, diverse orchideeën, leverbloempje, en diverse andere planten. Het weer was prima veel zon en 27 graden. Na het avondeten dronken we nog lekkere drinkvla . Hierna werden er diverse dagschotels genuttigd in de bar.

Zaterdag, 19-05-2007.

Tijdens het ontbijt barst het noodweer los, zware regenval houd de meeste van de groep binnen, Ad en Ado en Frans en Riet, besluiten toch een wandeling te gaan maken, ze zien twee soorten slangen en berenvlinders , tijdens de zware bui loopt de tent van Henk en Diana vol water, ze maken geulen rond de tent om de schade te beperken. Na het middageten klaart het op en we besluiten om naar het dorpje Arres en omgeving te gaan waar we het volgende te zien kregen, vale gier, aasgier, zwarte en rode wouw, diverse tapuiten, orpheusspotvogel, zwarte roodstaart, rotszwaluw, hop, kuifleeuwerik, veldleeuwerik, roodborsttapuit, zwarte spreeuw, bijeneters, vale gier in een boom, orpheusgrasmus, grauwe gors, steenuil, en weer diverse nachtegalen gehoord, grauwe klauwier, putters, . Rond de klok van 1900 uur waren we weer thuis, waar de dames weer heerlijk voor de groep gingen koken, kortom het was weer een geslaagde middag.

Zondag, 20-05-2007.

Na het gezamenlijke ontbijt, rijden we richting Berdun, waar we het dorpje gaan bezichtigen. Daarna rijden we richting Anso waar we gaan lunchen. Via het val de Anso naar Zuriza. Vandaag hebben we het volgende gezien, gemzen, vos, vale gieren, rode en zwarte wouw, dwergarend, slangenarend, gele gors, waterspreeuw, grote gele kwikstaart, rode en blauwe rotslijster, grauwe klauwier, aasgier, kneuters, en verder het normale spul. Op de terugweg treffen we Frans Broos en zijn vrouw aan waar we nog wat leuke tips van kregen. Rond de klok van 1930 waren we weer terug op de camping. Na het lekkere avondeten, gingen we weer op zoek naar de oehoe, maar helaas liet deze zich weer niet zien.

Maandag, 21-05-2007.

Vandaag gaan we richting Val de Hecho, waar we onderweg bij het eerste tunneltje op zoek gingen naar de rotskruiper, helaas liet deze zich niet zien, wel liet de lammergier zich heel mooi zien. Verderop aan het einde van het dal zien we honderden orchideeën van allerlei soorten. Ook zien we hier gemzen en bergmarmotten. Verder zagen we diverse soorten gieren, en dwergarend, grauwe klauwier, geelgors, ooievaar, waterspreeuwen, grote gele kwik. Na de lunch rijden we terug via, Jasa, Aisa, naar Jaca, om weer wat boodschappen te gaan doen, rond de klok van 2000 uur waren we weer terug op de camping, waar de dames een heerlijker nasischotel gingen bereiden.

Dinsdag, 22-05-2007.

Vandaag gaan we richting, Riglos om de gierenkolonie te bekijken, via een zeer ruige weg bereiken we de ruïne waar we te voet verder gaan. De populatie blijkt sterk te zijn afgenomen, maar we zien nog een jonge gier op het nest zitten. Verder zien we de rode rotslijster, rotsmus, zwarte en blonde tapuit, Provençaalse grasmus, raaf, hop, zwarte en rode wouwen, gorzen en natuurlijk horen we weer diverse nachtegalen. Na de lunch rijden we richting Loarre , waar we het kasteel gaan bekijken, ook hier weer diverse vogelsoorten. Op de terugweg naar de camping zien we nog een bruine kiekendief boven een akker zweven.

Woensdag, 23-05-2007.

Vandaag gaan we eerst richting Buesa een heel klein bergdorpje waar ik maar net met de auto tussen de huizen kon, de bussen blijven aan de ingang van het dorpje staan. Het is een heel oud dorpje waar we mooie foto’s van gemaakt hebben. Hierna reden we naar Bujaruelo , toen we net uit Buesa vertrokken kwam er een lammergier op 5 meter afstand voor onze auto vliegen, via de kronkelweg kwamen we in Bujaruelo aan, waar we wederom een lammergier op de bergtop zagen. Hier gingen we een rondwandeling maken, maar helaas ging het regenen. Na het avondeten hebben we rond 2200 uur een afspraak met Frans Broos en Lady om naar de dwergooruil te gaan kijken in Santa Cruz de la Seros, de kerk was prachtig verlicht en na geduldig wachten zagen we eerst twee steenuiltjes en even later de prachtige dwergooruil. Voordien hadden we deze al veelvuldig horen roepen. Iedereen was onder de indruk van dit mooie uiltje de thuisblijvers hebben weer wat gemist. Rond 2400 uur waren we terug op de camping.

Donderdag 24-05-2007.

Diana gaat eerst caravan van John versieren want deze is vandaag jarig, een papagaai wacht hem op in zijn schoenen. Na het ontbijt gaan we richting Hoz de Lumbier, voor we hier aankwamen reden we eerst nog langs Sanguesa waar we de ooievaars zien en een nest met jongen hier werden volop prachtige foto’s van gemaakt. Voordat we de kloof van Hoz de Lumbier in gaan eten we eerst wat, al vrij snel kregen we de blauwe rotslijster te zien welke een nest in de buurt had, verder zien we nog een rode wouw op nest met jong, en diverse andere vogels en planten. Ado speelt nog voor brilduiker bij de rivier voor Kees . Op de terugweg van de wandeling laat de blauwe rotslijster zich weer heel goed zien en er worden mooie foto’s van gemaakt. Hierna rijden we naar uitzichtpunt bij Hoz de Arbayun , waar we een groepsfoto maken, en zien we wederom Frans Broos en zijn vrouw. Na het avondeten werd er weer een poging gedaan om de oehoe te zien maar helaas deze was weer niet thuis, we zagen ze de nachtzwaluw dichtbij overkomen.

Vrijdag 25-5-2007.

Vandaag gaan we via Jasa naar Val de Aragus del Puerto , waar we een wandeling gaan maken, hier zien we een mooi stukje natuur met diverse vogelsoorten en een 35 tal gemzen. Als bijzonderheid zien we twee lammergieren op nest , en John en Henk zien een gems op 10 meter afstand waar Henk direct foto’s van kon maken, deze ging met de schrik in zijn benen ervandoor waarna de rest van ons kleine groepje hem nog zagen. Toen we weer bij de auto waren rond 1530 begon de lucht te betrekken waarna even later een zware hoosbui uitkwam, we gaan allemaal nog een keer tanken en rijden dan in zwaar onweer naar de camping waar de tent van Henk en Diana weer in een klein riviertje stond, we moesten zeker een half uur in de auto wachten omdat het te hard regende om uit te stappen, ook konden we niet in de huisjes schuilen want de boodschapgangers hadden de sleutel mee genomen dus daar zat ook iedereen op de veranda te bibberen. Rond 2030 uur hebben we een gezamenlijk maaltijd in de bar waar we gezellig samen heerlijk eten, na het eten hebben we met een klein groepje nog een afscheidsborrel in huisje drie waar diverse flessen soldaat gemaakt worden, het was een reuze gezellige avond en ondanks de regen lachen we heel wat af.

Zaterdag, 26-05-2007.

Na het ontbijt vetrekken de overige leden van de groep weer richting huis en met een beetje leeg gevoel blijven we achter. Diana en Tineke gaan de was doen en John en Ik gaan verder op zoek naar de volgende camping. Terwijl Diana en Tineke gaan poetsen en boodschappen doen, gaan John en ik richting Alastuey waar we de auto halverwege parkeren en we te voet verder gaan, als vrij snel zien we de bijeneter en tot twee maal toe de rode rotslijster, even later ook nog drie koekkoeken , en wederom de lammergier, verder ook nog de roodkop klauwier, en grauwe gors, zwarte spreeuw en div. vale gieren . ’s Avonds hebben we heerlijk kaasfondue gegeten en zijn we op tijd gaan slapen.

Zondag, 27-05-2007.

Vandaag gaan we met de auto via Alastuey, Bailo, Larues, Bargues, Pintano, Navardun, naar Sos del Rey Catolico, dit is een middeleeuws stadje waar we diversen mooi foto’s maken. Op de terugweg passeren we een spookstadje, waar we ook diversen foto’s maken. Ook zagen we hier een koppeltje Slangenarenden. Even later barst er een zware bui los en we rijden in de stromende regen terug naar de camping in Santa Lucia de Jaca, waar wederom onze voortent blank stond.
We besluiten om morgen te verkassen naar Fiscal.

Maandag, 28-05-2007.

In de stromende regen breken we onze tent op en met ons vieren maken we alles zo goed mogelijk vrij van de bruine blubber. Ronde 1230 uur vertrekken we in de regen richting Fiscal, en even buiten Jaca word het weer al snel beter. Om 1430 gaan we twee campings aan de rivier Rio Ara, bekijken en we besluiten om op camping , El Jabali Blanco
( het witte zwijn ) te gaan staan, na een uurtje links en rechts voor en achteruit staan we dan eindelijk allebei waterpas. We hangen de natte voortent en bijlagen er weer aan en alles is binnen een uurtje weer droog, het weer is hier prima. Het had onderweg ter hoogte van Broto flink gesneeuwd boven in de bergen. John en Tineke gaan het dorpje verkennen, en vinden er een mooie kruideniers winkel waar voldoende van onze gading is te vinden. Het waait wel stevig in de avond maar met ons tent kacheltje is het zeer goed te doen in de voortent waar we weer genieten van ons avond eten en een lekker wijntje met nootjes.

Dinsdag, 29-05-2007.

Vandaag gaan we wandelen naar het verlaten dorpje boven Lardies , genaamd Berroy . Het was een stevige wandeling dwars tegen de berg op via een koeienpaadje. Onderweg zagen we oa, nachtzwaluw, Provençaalse grasmus, slangen arend 3 maal en een keer met een slang in zijn poten, baardgrasmus, putters, rode wouw, staartmezen, grauwe klauwier man en vrouwtje, grauwe gors, roodborsttapuit, patrijs, dwergarend, vale gieren, en diversen soorten bloemen waaronder de bijenorchis. Boven in het verlaten dorpje hebben we nog wat foto’s gemaakt, en zijn toen aan de terug wandeling begonnen. Rond de klok van 1900 uur waren we moe maar voldaan weer op de camping, waar Tineke en Diana weer een heerlijke maaltijd voor ons gingen maken.

Woensdag, 30-05-2007.

Vandaag gaan we met de auto via Boltana naar Ainsa, een oud vesting stadje. Onderweg zien we diverse verlaten dorpjes oa. Janovas dit ligt onder in het dal langs de rivier. Deze dorpjes zijn verlaten omdat dit gebied in de toekomst een stuwmeer gaat worden. We bezichtigen Aisa, waar we weer de nodige mooie foto’s maken. Ook kopen we wat stafkaarten van de omgeving. Op de terugweg doen we nog even Boltana aan waar John en Tineke en Diana naar het oude kasteel klimmen, helaas speelt de hooikoorts mij vandaag flink parten en ik besluit om terug te gaan. Na een geslaagde dag genieten we weer wat na met een wijntje en een nootje op de camping.

Donderdag, 31-05-2007.

Vandaag gaan we met onze nieuwe stafkaart op pad in de omgeving van Fiscal, de vallei van San Los Salvador, hier loopt ook een bergriviertje wat uitloopt in de rivier de Ara. Vandaag krijgen we een zee van planten te zien, er worden tientallen foto’s gemaakt. Het zijn er te veel om op te noemen, het lijkt wel een bloemencorso zo prachtig en talrijk. Ook zagen we nog een ree op 15 meter afstand en wederom een slangenarend. De wandeling was pittig en rond de klok van 1900 uur waren we weer terug, waar we aan de slag gingen met het plantenboek om de diverse soorten te determineren.

Vrijdag, 01-06-2007.

Omdat het vandaag weer bijzonder mooi weer is, gaan we naar het nationaal park Ordesa, waar we de wandeling naar de waterval Cola de Caballo ( paardenstaart ) gaan maken. Bij het tweede bruggetje over de rivier Arazas zien we verschillende waterspreeuwen op een 10 meter afstand waarvan we samen een 60 tal foto’s maken, ze bleven gewoon zitten en op het op het laatst zelfs op 5 meter afstand. Hierna ging de tocht weer verder , onderweg kregen we diverse mooie uitkijkpunten en watervallen te zien. Het laatste stuk was bijzonder fris, we denken zo rond de 5 graden, want we zaten inmiddels op 1750 meter. Het einddoel de waterval Cola de Caballo was bijzonder mooi, ook zagen we hier de gemzen lopen en de alpenkrauwen kwamen om voedsel bedelen. Ook zagen we twee marmotten waarvan Diana en Tineke nog een mooie foto van konden nemen. Verder zagen we op de terugweg wederom een lammergier welke mooi afstak in de blauwe lucht. De heenreis duurde 5 uur, dus we besluiten om 1630 uur om terug te gaan. Rond 1845 uur waren we weer onder bij de parkeerplaats. Onderweg naar de camping doen we nog even boodschappen in Broto , waar we lekker voorgebakken frites in slaan. Op de camping gaan we met onze mini friteuse na drie weken weer eens frietjes bakken. Het smaakt ons zeer goed, en we gaan rond 2230 uur moe, maar voldaan van deze mooie dag slapen.

Zaterdag, 02-06-2007.

Vandaag slapen we lekker uit tot 0900 uur, het weer is weer prachtig en we gaan de foto’s van gisteren bekijken. Verder hangen we wat rond de caravan onder het genot van een bakje koffie.
In de middag besluiten we om naar het oude kerkje San Miguel boven Fiscal te gaan wandelen, de tocht zou volgens het bordje 35 minuten duren, maar door de steile klim deden wij er ruim een uur over. Boven stond een oude ruïne van 1701, waar we wat foto’s van gemaakt hebben. Op de terugweg zagen we nog een slangenarend. Onder aangekomen besluiten we op een terrasje een lekker koud biertje te gaan drinken. Het was een zware maar mooie tocht. Na de biertje doen we nog wat boodschappen, en sommige van de club hadden moeite om zich overeind te houden in de winkel, een leek zelfs op een kever op zijn rug ??????.........

Zondag, 03-06-2007.

Vandaag gaan we op advies van Chris van Gurp, naar het dorpje Nocito, dit ligt aan de rand van het nationaal park Siërra de Guara , de rit op zich was alleen al de moeite waard , en we zagen op 25 meter een vale gier in het zonnetje zitten waar we direct foto’s van gemaakt hebben, de laatste 10 kilometer gaat over een steil grindpad naar het dorpje, en deze was zeer de moeite waard, hier zagen we wederom de rode rotslijster. Rond 1300 uur waren we in Nocito, en we gaan eerst wat eten , waarna we rond 1330 uur aan een kleine rondwandeling werd begonnen, na 10 minuten zagen we drie wielenwalen zitten en de orpheusspotvogel, en diversen orchideeën, al gauw staken we een riviertje over en volgden we het pad door de canyon , wederom staken we diverse malen het riviertje over en werd de kleine wandeling een tocht naar 1200 meter van ruim 5 uur. Op de terug weg hadden we een schitterend uitzicht op de diverse dorpjes in het dal, en zagen we zeer verse sporen van de everzwijnen en zeer veel hagedissen en orchideeën. Rond de klok van 1830 waren we terug bij de auto, waar we allemaal het tekort aan water snel gingen aanvullen, we hadden maar op een rondje van twee uur gerekend en iedereen was uitgedroogd. Op de terugweg hadden we weer een fraai uitzicht op de besneeuwd toppen van de Pyreneeën. We gingen in Boltana nog wat flappen tappen, en rond 2045 waren we weer terug op de camping. Iedereen ging eerst lekker douchen waarna we heerlijk gingen eten en zijn we op tijd naar bed gegaan.

Maandag, 04-06-2007.

Vandaag weer lekker uitgeslapen, en wat opgeruimd en dergelijke. In de middag gaat het stevig onweren en John en ik gaan wat stoeien met Photoshop en Diana en Tineke gaan de campings voor de terugweg opzoeken. Rond 1700 uur klaart het weer op en de zon schijnt weer vollop. We besluiten om nog even naar het verlaten dorpje Janovas te gaan, om wat foto’s te maken. Hier zien we ook weer een dwergarend. Rond 2100 uur waren we weer teug en gaan Diana en Tineke weer lekker koken.

Dinsdag, 05-06-2007.

Vandaag besluiten we om nog eens naar Bujaruelo te gaan om de rondwandeling te maken. Helaas hielden we het weer niet droog en we nemen daarom de korte route. We gaan nog even naar het andere dal Ordesa om een mooi T shirt te kopen. Daarna gaan we lekker kaas fonduen en nemen nog een lekker wijntje.

Woensdag, 06-06-2007.

Het weer is weer mooi, en we gaan eerst de tent opbreken en de auto al inruimen. In de middag gaan we wandelen naar Borrastere en daarna naar San Juste , en daarna naar Liguerre de Ara.
Onderweg genieten we van de mooie omgeving en maken weer vele foto’s. We zien oa een aasgier, rode wouw een ree en vele hagedissen,en het gewone kleine spul en bloemen. Je gaat in deze dorpjes echt terug in de tijd, wat een rust en mooie huisjes. In de avond gaan we lekker uit eten, maar dat is geen succes geworden voor Tineke en John, de serveerster was niet erg gewillig gelukkig koste het ook niet veel, de vis van mij en de steak van diana was prima.

Donderdag, 07-06-2007.

Vandaag gaan we aan de terugreis beginnen helaas, we eten wat en rijden om 0830 uur van de camping in Fiscal, we tanken nog even onder aan de helling bij Ainsa, en beginnen aan de klim van 14 % naar de tunnel. Onderweg kopen we in Ancizan nog wat stokbrood en wat andere boodschappen. Het weer is prima en we genieten nog snel van twee vale gieren, het zal weer een hele tijd duren voor we die nog eens zullen zien. De bergpas gaat moeizaam maar voorspoedig na
3 ½ uur zijn we door de bergpas heen en naderen we de snelweg naar Toulouse. Onderweg eten we nog wat , en tijdens de reis zien we verder nog dwergarend, purperreiger, marmotten, koereigers, div. wouwen en torenvalken en na ongeveer 325 km zijn we om 1530 uur op ons eerste overnachting adres op de camping van Causade.
Hier heeft het vanaf Zondag heel veel geregend en ons word aangeraden niet op het gras te gaan staan omdat alles verzopen is, ik blijf netjes op de weg staan. Na de stalling gaan we gezellig wat wandelen in het dorpje een heel leuk oud en nieuw gedeelte, we kopen wat fruit en nemen een paar lekker pinten in een leuk cafeetje. Diana en Tineke gaan voor hun en John een pizza halen en ik eet lekker gebakken aardappels , we nemen nog een lekker wijntje en gaan op tijd weer slapen.

Vrijdag, 08-07-2007.

Na een goede nachtrust vertrekken we om 0900 uur weer naar het noorden. Hoe verder we rijden des te somberder word het weer en we zijn blij dat we in Spanje gebleven zijn want hier heeft het echt veel geregend de laatste weken. Rond 1730 uur arriveren we op de camping in Monnerville een kleine 40 km onder parijs, deze ligt helemaal afgelegen maar is zeer modern. We maken wat eten en genieten van de vogelzang rond de caravan.

Zaterdag, 09-06-2007.

We worden rond half vijf al gewekt door een winterkoninkje die besluit om op de kap van ons dak zijn ochtend song te gaan houden waarna de rest vrolijk meedoet, je word wel eens minder leuk gewekt. We staan vroeg op en ontbijten lekker met vers brood en franse kaas etc.
Vandaag de laatste 430 km van de ruim 1300 km naar huis, we vertrekken rond 0930 en rijden in een half uur om Parijs heen. De reis verloopt zeer vlot maar het weer ziet er somber uit we houden het wel droog. Bij Antwerpen nemen we afscheid van John en Tineke en gaan we ieder op weg naar huis , waar we rond half vijf arriveren.
Het was een geweldig leuke vakantie met de groep en later met ons viertjes, we hebben zeer veel gezien en gehoord en gewandeld en zullen nog vaak aan de mooie tijd terug denken.