Verslag algemene ledenvergadering Vogel- en Natuurwerkgroep Zundert, 2019.

D.D. 14 maart 2019  in het Vogelrevalidatiecentrum in Klein-Zundert, aanvang 20.00 uur.

1.  Opening

De voorzitter opent de vergadering en heet aanwezigen (36 leden) welkom in de Maas-Jacobszaal van het Vogelrevalidatiecentrum.

2.  Verslag vorige vergadering

Het verslag van de Algemene Ledenvergadering 2018  is op de website geplaatst. Er zijn geen opmerkingen;  het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

3.  Algemeen overzicht 2018

Het jaar 2018 is voor onze vereniging wederom succesvol verlopen. Er wordt teruggekeken naar de belangrijkste gebeurtenissen:

- Lezingen worden altijd erg goed bezocht, soms wel 80-90 bezoekers, maar de kwaliteit is dan ook erg hoog. De presentators zijn vaak erg verrast door zo’n grote opkomst. Om wat extra inkomsten te genereren wordt enkele keren een loterij gehouden.

- Excursies en wandelingen worden redelijk bezocht, maar dit is uiteraard ook weersafhankelijk. Er zijn per jaar ca. 20 wandelingen; de midwinterwandeling blijft een topper met altijd 70-80 deelnemers.

- Fototentoonstelling: hoge kwaliteit met complimenten van de jury.

- Hemelvaartexcursie naar Texel van 14-18  mei; 20 leden hebben deelgenomen aan deze meerdaagse excursie. Het was heel geslaagd met mooie waarnemingen en lekker fietsen.

- Vogelherkenningscursus: deze heeft weer 25  nieuwe leden opgeleverd.

- Soortbeschermingsprojecten: sommige projecten lopen al tientallen jaren..

- Helaas zijn ook enkele mensen overleden met een speciale band met VNWGZ,  zoals:

Ad Rombouts: sinds enkele jaren heel actief, ook bij VRC met o.a. nestkastenproject.

Jan van Hassel (Jantje Foto): als vakman al vele jaren enthousiast jurylid bij fototentoonstelling.

Jos Mensen: heeft enkele keren prachtige lezingen gegeven over vlinders.

Er zijn veel activiteiten met tientallen vrijwilligers, die zich om uiteenlopende redenen willen inzetten voor de natuur en de vereniging. Hierbij valt te denken aan inventarisaties, beschermingsprojecten, beheerwerkzaamheden in nabijgelegen natuurgebieden, e.d.

De voorzitter spreekt zijn dankt uit aan alle vrijwilligers die zich inzetten voor onze vereniging waardoor we op veel fronten actief kunnen zijn. Hierdoor is er sprake van een groot draagvlak vanuit onze omgeving.

4.  Financieel verslag 2018

Het financiële jaarverslag  over 2018 wordt gepresenteerd en uitgebreid besproken. Het boekjaar 2018 is afgesloten met een klein positief resultaat.

Het financiële jaarverslag is door de kascontolecommissie goedgekeurd; door de vergadering wordt dechargé verleend aan het bestuur voor het afgelopen boekjaar.

De kascontrolecommissie bestaat in 2019  uit Rien van Oers (2e jaar) en José van Poppel (1e jaar).

Vervolgens wordt de begroting 2019 besproken. Op basis van resultaten van afgelopen jaar en begroting 2019 wordt besloten om de contributie niet te verhogen.

5.  Jaarverslag coördinatoren soortbeschermingsprojecten en werkgroepen

Kerkuil: 16 broedparen en 61  jongen, vergelijkbaar met vorig jaar.

Steenuil: Inventarisatie 44 steenuilkasten; 13 broedparen en 45 jongen, lichte toename t.o.v. vorig jaar.

Huiszwaluw: Populatie gegroeid van 233 naar 284 nesten, vooral toename Wernhout, Lent, Schijf en Trappisten; Zundert blijft laag.

Weidevogels: Kievit: 27 nesten (vorig jaar 51), 97 eieren waarvan 81 uitgekomen; overig predatie; aantal lager door ander agrarisch gebruik (teelt van aardappels i.p.v. mais).

Grutto: 1 nest, 4 eieren, allen uitgekomen.

Territoria vastgesteld van Veldleeuwerik en Graspieper

Boerenzwaluw: Zundert toename van 126 naar 145 nesten; Rijsbergen na sterke groei 2017 nu van 212 naar 224 nesten.

Roeken: Aantal nesten op Wernhoutsburg van 34 naar 30, bij Leemputten van 8 naar 13.

Padden en amfibieën: In 2018 in totaal 717  padden, kikkers en salamanders overgezet bij de Leemputten,

bestaande uit gewone pad (687), bruine kikker (14), groene kikker (1) en alpenwatersalamander (15).

Ravon zoekt mensen die willen helpen bij inventarisaties maar ook bij onderzoek naar BSAL, een schimmel die veel slachtoffers veroorzaakt bij salamanders. Nadere info volgt.

Reptielen: Er zijn waarnemingen gedaan van levendbarende hagedis en gladde slang.

Paddestoelen: Werkgroep verzamelt gegevens voor landelijke databank.

Bijzondere soorten project: Ad vraagt om bijzondere waarnemingen aan hem door te geven. Afgelopen jaar weer veel interessante waarnemingen.

Vrienden van de Moeren: In 2010 opgerichte werkgroep om ondersteuning te bieden aan beheerder.

Hemelvaartexcursie: 4-12 mei 2019 naar  Polen, de inschrijving is gesloten. Een bijzondere rondreis met bezoek aan o.a. Bialawieza, een oerbos waar nog veel bijzondere soorten leven.

Fotowedstrijd: 24 en 25 februari 2018; er zijn veel foto’s ingestuurd van een hoge kwaliteit. Bezoekersaantal toegenomen tot ruim boven 200.

Ruimtelijke ontwikkelingen: Afgelopen jaar deelname in klankbordgroep Reconstructie Rucphenseweg; reconstructie is uitgesteld vanwege onvoldoende onderzoek ecologische gevolgen.

Diverse bijeenkomsten bijgewoond, o.a. over cultuurhistorische waarden, vrijkomende agrarische bebouwing, waterschap e.d.

Enkele keren bij gemeente uitleg gevraagd m.b.t. kappen van bomen en houtopstanden.

Daarnaast enkele zienswijzen ingediend tegen ruimtelijke ontwikkelingen.

Opruimingsacties: In januari is er een opruimingsactie gedaan bij de Waaijenberg/Gooren. Met 13 vrijwilligers werden 36 vuilniszakken, emmers en banden verzameld en afgevoerd.

Website: Website is vernieuwd door webmaster Gerard Schouw. Behalve zelf informatie te plaatsen op de website is het ook mogelijk om informatie toe te sturen aan webmaster; hij zal dan plaatsing verzorgen. Sturen naar:  HYPERLINK "mailto:wm@vnwgz.nl" wm@vnwgz.nl

Er worden gevraagd om de website actueel te houden en komende  activiteiten duidelijk weer te geven. Dit is ook interessant voor potentiele leden. Bestuur zal dit afstemmen met webmaster.

Facebook: Er wordt een site bijgehouden door Brigitta Kop met meer dan 400 volgers. Dit is een goede vorm van PR. Ook hier kunnen activiteiten worden gepost.

6.  Aftreden en verkiezen bestuursleden

Dit jaar zijn aftredend:  Tineke Everaers en Ado Havermans. Beide zijn herkiesbaar en worden unaniem herkozen.

Onder voorbehoud is de planning van aftreden: 2020 Frank Jansen en Ad van Gastel; 2021 Dré Mutsters, 2022 Ado Havermans en Tineke Everaers.

Dré en Ad hebben beiden aangegeven dat zij bezig zijn aan hun laatste periode dus het is noodzakelijk dat er aanvulling komt voor het bestuur. Rien van Oers heeft aangeven in de toekomst taken van Ad over te willen nemen, waarvoor dank. Het bestuur roept geïnteresseerden dringend op om zich te melden!

8.  Rondvraag en sluiting

- Is het mogelijk om tijdschriften en vakbladen van abonnementen ter inzage te leggen?

Dit is mogelijk en zal afgestemd worden met VRC.

- Er wordt gevraagd naar de bomenkap bij Tantes van Van Gogh.

Projectontwikkelaar is gestart; er is geen voorlopige voorziening aangevraagd.

- Ria beschikt nog over historisch materiaal.

Het is slim om dit te verzamelen als het interessant is.

- Het voorstel wordt gedaan om tijdens lezingen met de pet rond te gaan voor een vrijwillige bijdrage. Met name bij duurdere lezingen kan dit een aanvulling zijn. Als het nodig is kunnen we dit zeker doen.

- Tineke: had een incidenteel verzoek binnengekregen of de lezingen niet op een andere avond kunnen. Vanuit de aanwezigen wordt unaniem aangegeven graag te willen vasthouden aan donderdag.

- Rien: gaat wandelingen organiseren samen met Ad; ideeën zijn altijd welkom, ook bijvoorbeeld voor een dagexcursie.

- Het bestuur krijgt complimenten vanuit de zaal, waarvoor dank.

De voorzitter sluit de vergadering om 22.15 uur.